Βρίσκεστε εδώ: Αρχική Σελίδα ΟΙ ΘΕΣΕΙΣ ΤΗΣ ΑΝΟΙΧΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΑΘΗΝΑΙΩΝ 2013

ΟΙ ΘΕΣΕΙΣ ΤΗΣ ΑΝΟΙΧΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΑΘΗΝΑΙΩΝ 2013

Δημοσιεύτηκε 20/12/2012

Ο προϋπολογισμός του Δήμου Αθηναίων για το 2013 συνεχίζει μία προδιαγεγραμμένη πορεία μνημονιακής πολιτικής, που οδηγεί σε διάλυση την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Οι θέσεις που διατυπώνονται αποτελούν πολιτική επιλογή.






1. ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΗΣ ΣΤΗ ΜΝΗΜΟΝΙΑΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΚΑΙ  ΔΙΑΛΥΣΗΣ ΤΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ

Ο προϋπολογισμός του Δήμου Αθηναίων για το 2013 συνεχίζει μία προδιαγεγραμμένη πορεία μνημονιακής πολιτικής, που οδηγεί σε διάλυση την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Οι θέσεις που διατυπώνονται αποτελούν πολιτική επιλογή.

Ο δήμαρχος Αθηναίων, ενώ απουσιάζει από τις συνεδριάσεις της ΚΕΔΕ και της ΠΕΔΑ και δηλώνει αποχή στην τελευταία συνεδρίαση της ΚΕΔΕ, δεν δεσμεύεται, χωρίς καμιά συζήτηση και απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, από τις συλλογικές αποφάσεις. Αντίθετα, αποστασιοποιείται ακόμα και από τη μίνιμουμ κοινή γραμμή των αιρετών δημοτικών αρχών, που επιχειρούν να σταματήσουν την κυβερνητική επίθεση. Στο πλαίσιο αυτό ο κ. Καμίνης, όχι μόνο δεν συνέπλευσε με όλους τους δημάρχους της χώρας, οι οποίοι δεν υπέγραψαν τις διαπιστωτικές πράξεις για τις απολύσεις, αντίθετα έκανε ανεπίτρεπτους χαρακτηρισμούς για τους αγώνες των εργαζομένων που χάνουν το ψωμί τους, συντασσόμενος με τις ακραίες και εμπρηστικές δηλώσεις του πρωθυπουργού : «τρομοκρατείστε τους τρομοκράτες».

Με τον σημερινό προϋπολογισμό η δημοτική αρχή εφαρμόζει τις κυβερνητικές επιλογές, χωρίς να διεκδικεί τίποτε. Δεν παίρνει υπόψη την ανθρωπιστική κρίση στην Αθήνα, αντίθετα αποδέχεται τις απολύσεις εργαζομένων και προσαρμόζεται στην κατάρρευση του κοινωνικού κράτους. Συνηγορεί στην ιδιωτικοποίηση των υπηρεσιών του δήμου και τη μεταφορά του κόστους βασικών δημοτικών κοινωνικών παροχών στους πολίτες. Έρχεται, έτσι, σε σύγκρουση με τους δημότες, τα κινήματα της πόλης και τις διεκδικήσεις τους.

Ο προϋπολογισμός είναι πλασματικός γιατί τα οικονομικά του μεγέθη είναι κατά μεγάλο μέρος εικονικά και γιατί δεν συμπεριλαμβάνει στις δαπάνες τις νέες αρμοδιότητες που μεταφέρονται με τον Καλλικράτη. Ο προϋπολογισμός δεν περιλαμβάνει έργα και δεν εστιάζει στην κοινωνική αλληλεγγύη, η οποία δεν εντάσσεται καν στο στρατηγικό σχεδιασμό της δημοτικής αρχής.

Ο προϋπολογισμός εξυπηρετεί κυρίως τρεις βασικές μνημονιακές επιλογές :

Η πρώτη αφορά στη νεοφιλελεύθερη αντίληψη του «λιγότερου κράτους». Μειώνει στο ελάχιστο τους εργαζόμενους στους ΟΤΑ, μηδενίζει τις προσφερόμενες κοινωνικές υπηρεσίες, καταργεί το κράτος πρόνοιας και την αναδιανομή του κοινωνικού πλούτου μέσω των αποκεντρωμένων θεσμών. Ανατρέπει τον στρατηγικό ρόλο της αυτοδιοίκησης και την καθιστά από θεσμό παροχής κοινωνικών υπηρεσιών σε θεσμό - ρυθμιστή του «κοινωνικού περιβάλλοντος» επ’ ωφελεία του κεφαλαίου.

Η δεύτερη μνημονιακή επιλογή αφορά στην ευκαιρία, που δίνει η κρίση, για τη διείσδυση της ιδιωτικής πρωτοβουλίας με κερδοσκοπικές βλέψεις σε βασικές κοινωνικές υπηρεσίες, τομείς και αρμοδιότητες του Δήμου. Τις υπηρεσίες αυτές θα μπορούν να πληρώσουν οι λίγοι, αντίθετα η μεγάλη πλειοψηφία των δημοτών θα χάσει και τους τελευταίους θεσμούς αναδιανομής του παραγόμενου κοινωνικού πλούτου.

Η τρίτη μνημονιακή επιλογή είναι ο περιορισμός της δημοκρατίας. Είναι προφανές ότι η προώθηση των παραπάνω σχεδίων επιβάλλει την ύπαρξη μιας καινοφανούς «δημοκρατίας», που καμία σχέση δεν έχει με τη συμμετοχική δημοκρατία, με τη συνάντηση της αυτοδιοίκησης με το λαό της πόλης και τα κινήματα, με την εξυπηρέτηση των κοινωνικών αναγκών, με την ανόρθωση και τη στήριξη της πόλης. Στη λειτουργία του δήμου έχουμε ένα συγκεντρωτικό μοντέλο, που περιθωριοποιεί το ρόλο των οργάνων – ακόμα και του ίδιου του δημοτικού συμβουλίου, αποπέμποντας μέλη και ανακατανέμοντας ρόλους και θέσεις μέσα σε καθεστώς αδιαφάνειας.   

Αυτοί οι καταστροφικοί σχεδιασμοί επιβάλλονται υπό το καθεστώς της υποχρηματοδότησης των δήμων. Η κυβέρνηση μειώνει κατά 1,7 δισ. τα έσοδα της αυτοδιοίκησης για το 2013. Σύμφωνα πάντα με τους θεσμοθετημένους πόρους από τον Καλλικράτη, λαμβάνει 2,355 δισ. ευρώ, αντί για 4,087 δις. ευρώ, που θα έπρεπε να λάβει για το 2013. Η αυτοδιοίκηση πληρώνει το λογαριασμό του δημόσιου χρέους, τη στιγμή που η συμμετοχή της σε αυτό είναι μόλις 0,9% - το δεύτερο χαμηλότερο της Ευρώπης των 27. Από τα 325 δις του δημόσιου χρέους η Τοπική Αυτοδιοίκηση συμμετέχει με 2,5 δις, εκ των οποίων 1,7 δις από δάνεια και 835 εκατ. ληξιπρόθεσμα, όταν, τα τελευταία χρόνια, η κρατική χρηματοδότηση έχει μειωθεί στο 60% των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων.

Την κυβερνητική στρατηγική σκιαγραφούν οι εξαγγελίες του υπουργού Στυλιανίδη: «Εξαντλήθηκε πλέον ο παραδοσιακός ρόλος του κράτους ως κεντρικού χρηματοδότη». Ο ίδιος, μάλιστα, δεν διστάζει να μιλήσει για «εκχώρηση υπηρεσιών σε ιδιώτες, μακροχρόνια παραχώρηση-ενοικίαση ακίνητης περιουσίας, αλλά και μόχλευση ιδιωτικών κεφαλαίων». Παράλληλα μιλά και για άλλα «ευρηματικά χρηματοδοτικά εργαλεία», όπως αυτά που καταγράφονται στους σχεδιασμούς του Φούχτελ και της Γερμανικής Συνέλευσης για την Τοπική Αυτοδιοίκηση. Η δημοτική αρχή, με όσα πράττει και όσα αναφέρει στον προϋπολογισμό, δεν είναι μόνο πλήρως ενταγμένη στην μνημονιακή στρατηγική, αλλά αναλαμβάνει πρωταγωνιστικό ρόλο.  

 

2. ΚΡΙΤΙΚΗ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ.

Η Αθήνα δοκιμάζεται σήμερα από την κρίση. Οι εκτεταμένοι θύλακες φτώχειας παίρνουν εκρηκτικές διαστάσεις, ιδιαίτερα όταν η πόλη εγκαταλείπεται από τη δημοτική αρχή και οι κοινωνικές υπηρεσίες και ο δημόσιος χώρος καταρρέουν. Η πλειοψηφούσα παράταξη (ΠΑΣΟΚ–ΔΗΜΑΡ-ΔΡΑΣΗ) επιχαίρει, μετονομάζοντας τη λιτότητα στο δήμο ως «περιστολή της σπατάλης» - ενώ αυτή ζει και βασιλεύει, βαφτίζοντας τις απολύσεις ως «αξιολόγηση», ονομάζοντας την κοινωνική αντίσταση ως «κοινωνική αναταραχή». Είναι μια διοίκηση σαφώς κατώτερη των περιστάσεων, καθώς διαχειρίζεται τον δήμο με λογική «κανονικότητας», αντί να προτάσσει ένα σχέδιο «έκτακτης ανάγκης», ελπίδας και προοπτικής.

Παράλληλα, επιχειρεί να επιβάλλει τη νεοφιλελεύθερη παραχάραξη του «κράτους δικαίου», ως τη μοναδική επιλογή που διέπει τις σχέσεις ανάμεσα στο κεντρικό κράτος, το αποκεντρωμένο και αυτοδιοικούμενο κράτος και την κοινωνία.

Αυτό το «κράτος δικαίου», στο οποίο ομνύει η δημοτική πλειοψηφία, σφυρίζει αδιάφορα και αποδέχεται ως «φυσιολογική» ζημία τoυ Δήμου τα 6 εκατ. ευρώ από χαράτσια και τέλη, που κατάκλεψαν οι ιδιωτικές εταιρείες είσπραξης των λογαριασμών της ΔΕΗ, ενώ, ταυτόχρονα, επιτίθεται σε όσους δεν πληρώνουν το χαράτσι, αδυνατώντας να πληρώσουν και το ρεύμα. Αυτό το «κράτος δικαίου» εκθειάζει τους επιχειρηματίες, δίνοντας άδειες καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος από τη μια, ενώ, από την άλλη, τους απομυζά, επιδιώκοντας να τους κάνει συνεταίρους του Δήμου μέσω προστίμων (από προϋπολογισθέντα 17 εκατ. το 2012 έφτασε σε 39 εκατ. το 2012). Αυτό το «κράτος δικαίου» παίρνει έκτακτη επιχορήγηση 5 εκατ. ευρώ για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης, τα χρήματα, όμως, δεν πηγαίνουν στο ΚΥΑΔΑ αλλά σε εργολαβίες, σε μελέτες για τη φτώχεια, σε επιχορηγήσεις μέσω των προγραμματικών συμβάσεων, σε έργα ανύπαρκτα ή υπερκοστολογημένα, ή ακόμα και σε κονδύλια προς τη Moody’ s (!). Αυτό το «κράτος δικαίου» επιδιώκει, μέσω της γραφειοκρατίας, το κλείσιμο του κυλικείου της «Τεχνόπολις» στο Λόφο Λαμπράκη και ταυτόχρονα δεν μεριμνά για την είσπραξη των ενοικίων από τα καταστήματα στο Σύνταγμα. Αυτό το «κράτος δικαίου» μπορεί να τα βάζει με τους εργαζόμενους, αλλά αφήνει στο απυρόβλητο όσες διοικήσεις πήραν δάνεια που έγιναν «καπνός». Μπορεί να επισείει τον κοινωνικό αυτοματισμό, αλλά κρατά στο απυρόβλητο όλους όσους άφησαν τις εταιρείες του Δήμου με ελλείμματα που εξαφάνισαν το μετοχικό τους κεφάλαιο, και ανακύκλωναν τα κονδύλια των επιχορηγήσεων του Δήμου, για να φτάνουν τα χρήματα εκεί που δεν μπορούσαν να φτάσουν απευθείας. Τώρα, όλοι μαζί, ψηφίζουν και υλοποιούν μέτρα για να πληρώσει ο πολίτης και ο εργαζόμενος στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Αυτό δεν είναι «κράτος δικαίου», είναι κράτος φαυλότητας, συνενοχής, πολιτικής ανηθικότητας και ρεμούλας.

Η δική μας επιλογή βασίζεται σε ριζικά διαφορετικά αξιακά προτάγματα : τη δημοκρατία, τη συμμετοχή, τη αλληλεγγύη και τη διαφάνεια παντού. Η Ανοιχτή Πόλη επιμένει ότι χρειαζόμαστε έναν εναλλακτικό προϋπολογισμό, έναν προϋπολογισμό αντίστασης και αλληλεγγύης, με κοινωνικό πρόσημο που θα βασιστεί στην ενεργοποίηση του λαού της Αθήνας. Χρειαζόμαστε ένα πρόγραμμα άμεσης παρέμβασης, κοινωνικής στήριξης και αλληλεγγύης, πάνω σε δυο άξονες δράσεων. Ο πρώτος αφορά προγράμματα κοινωνικών δομών, προνοιακών υπηρεσιών και ανάπτυξη ενός ευρύτατου δικτύου αλληλεγγύης, που θα αγκαλιάζει κάθε γειτονιά της πόλης. Ο δεύτερος άξονας αφορά μορφές κοινωνικής οικονομίας, που θα είναι συμμετοχική και ταυτόχρονα ανορθωτική για την πόλη, θα αξιοποιεί τους οικονομικούς πόρους και θα βασίζεται στο ανθρώπινο δυναμικό της. Στη δική μας αφήγηση θεωρούμε ότι η δημοτική αρχή θα πρέπει να αποτελεί το κέντρο πρωτοβουλιών για μια πραγματική συμμετοχική “διακυβέρνηση” στην Αθήνα.

 

3.    ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ

Οι προϋπολογισμοί ακολουθούν τα τελευταία χρόνια μια συνεχή φθίνουσα πορεία. Το 2013 έχουμε μείωση 153 εκατ. (από 820 εκατ.2012 σε 667 εκατ. το 2013).

Στα έσοδα συνεχίζει να διευρύνεται η σχέση ανάμεσα στην κρατική χρηματοδότηση και τα τέλη, με αποτέλεσμα η αναδιανομή μέσω των ΚΑΠ να συρρικνώνεται κάθε χρόνο (το 32,77% των τακτικών εσόδων προέρχεται από τέλη και το 11,37 από τους ΚΑΠ). Η ΣΑΤΑ (Συλλογικής Απόφασης Τοπικής Αυτοδιοίκησης), με ύψος 4,5 εκατ. για το 2012, δεν δόθηκε. Από τις προβλεπόμενες επιχορηγήσεις για επενδύσεις, ύψους 14εκατ. πήραμε 2,5 εκατ. Τα τέλη ακολουθούν και αυτά την υφεσιακή κατάσταση της οικονομίας και την πολιτική της σκληρής λιτότητας και βρίσκονται σε μια συνεχή καθοδική πορεία (33% μειωμένα από τα προϋπολογισθέντα του 2012). Προς αυτή την κατεύθυνση η δημοτική αρχή δεν παίρνει κανένα μέτρο διευκόλυνσης (ρυθμίσεις) των οφειλετών για την ενίσχυση των εσόδων. Επίσης, δεν έχει καταθέσει τον προϋπολογισμό των ανταποδοτικών τελών, που, σύμφωνα με το νόμο, θα πρέπει να ισοσκελίζεται με τα αντίστοιχα έξοδα αυτών. Η δημοτική περιουσία παραμένει ανεκμετάλλευτη, όταν μελέτες διαχείρισης ακινήτων υπολογίζουν την περιουσία του Δήμου στα 360 εκατ. ευρώ περίπου. Με την κατάλληλη αξιοποίηση, η ακίνητη αυτή περιουσία θα μπορούσε να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για εισροή πρόσθετων οικονομικών πόρων. Ενώ, σύμφωνα με τα άρθρα 265 και 266 του Ν. 3463, μπορούμε να δημιουργήσουμε Δημοτική Εταιρεία ή εξειδικευμένη Δημοτική Υπηρεσία, με σκοπό την αξιοποίηση της Ακίνητης Περιουσίας, δεν υπάρχει τέτοια βούληση (π.χ. το διατηρητέο κτήριο επί της Μητροπόλεως, το οποίο στοίχισε 7 εκατ., παραμένει ακόμα ανεκμετάλλευτο).

Τα έξοδα, σχεδόν στο σύνολό τους, καλύπτουν τις ανελαστικές δαπάνες του Δήμου. Επενδύσεις δεν υπάρχουν, ενώ όσα καταναλώνονται είναι κυρίως για προμήθειες και μελέτες χωρίς αντίκρισμα (1,1 εκατ. δόθηκαν το 2012, αντί για τα προβλεπόμενα 179,6 εκατ.). Τα τοκοχρεολύσια (17,874.730 εκατ.) από τα θαλασσοδάνεια των προηγούμενων χρόνων καλύπτουν το 75% των εσόδων από τέλη και δικαιώματα. Για τους κοινωνικούς φορείς : ΚΥΑΔΑ, ΔΒΑ, ΟΠΑΝΔΑ, από το 2010 μέχρι σήμερα έχει μειωθεί η χρηματοδότηση κατά 30%. (από 79,5 εκατ. το 2010, το 2013 θα είναι κάτω από τα προϋπολογισθέντα 54,5 εκατ.). Η χρηματοδότηση των κοινωνικών υπηρεσιών αφορά κυρίως στην εξυπηρέτηση των ανελαστικών εξόδων τους. Η ιδιωτικοποίηση όλων των κοινωνικών υπηρεσιών είναι πολιτική επιλογή της δημοτικής αρχής. Ακόμα και οι παιδικές κατασκηνώσεις του Αγ. Ανδρέα πρόκειται να εκχωρηθούν στην ιδιωτική εκμετάλλευση. Το ΚΥΑΔΑ παραμένει ο φτωχός συγγενής, καθώς τα κονδύλια που πήρε τελικά σε σχέση με τον προϋπολογισμό του 2012 είναι μειωμένα κατά 950 χιλ. Το ΔΒΑ υφίσταται μια συνεχή μείωση της επιχορήγησης του, της τάξης των 10 εκατ. ευρώ ανά έτος, από το 2010. Ο ΟΠΑΝΔΑ οδηγείται σταδιακά σε διάλυση, έχοντας υποστεί μείωση της επιχορήγησης κατά 29 εκατ. ευρώ από το 2010, δηλαδή σε ποσοστό 54%. Τα Δημοτικά Ιατρεία παραμένουν απαξιωμένα, καθώς στις προσφερόμενες υπηρεσίες για το 2012 για έξοδα υγειονομικού και φαρμακευτικού υλικού δόθηκαν μόλις 4 χιλ. ευρώ !!!, ενώ οι Εταιρείες του Δήμου επιχορηγούνται με 5,7 εκατ. ευρώ μέσω των προγραμματικών συμβάσεων, χωρίς να έχει γνωστοποιηθεί το έργο τους. Οι Σχολικές Επιτροπές διαχειρίζονται άδεια ταμεία, αφού, από 3,8 εκατ. ευρώ που προέβλεπε ο προϋπολογισμός, έχει δοθεί μόνο η Α΄ δόση του 2012, δηλαδή 850 χιλ. σε 41ο σχολικές μονάδες. Τέλος, στον προϋπολογισμό δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για τα έξοδα που θα προκύψουν από τις νέες αρμοδιότητες του Καλλικράτη. 

Τεχνικό πρόγραμμα δεν υφίσταται, αφού τα 20,9 εκατ. είναι κονδύλι που δεν έχει καμία δυνατότητα υλοποίησης, ενώ η απορροφητικότητα του 2012 ήταν 6,2 εκατ. σε προϋπολογισμό 25 εκατ., δηλ. το 25%. Συγκεκριμένα:

Διεύθυνση οδοποιίας: από 7,7 εκατ. απορροφήθηκαν 3,2 εκατ.

Διεύθυνση κοινοχρήστων χώρων: από 5,1 εκατ. απορροφήθηκαν 685 χιλ.

Διεύθυνση καθαριότητας και ανακύκλωσης: από 1,2 εκατ. δεν δόθηκε ούτε ένα ευρώ.

Διεύθυνση σχολικών κτιρίων: από 3,5 εκατ. απορροφήθηκε 1 εκατ.

Διεύθυνση πρασίνου-περιβάλλον: δεν υπήρχε κανένα προβλεπόμενο κονδύλι.

Διεύθυνση κτηριακών έργων: από 6,1 εκατ. απορροφήθηκαν 1,3 εκατ.

Διεύθυνση ηλεκτρολογικού: από 1,2 εκατ. δεν δόθηκε ούτε ένα ευρώ.

Διεύθυνση σχεδίου πόλεως: δεν υπήρχε κανένα προβλεπόμενο κονδύλι.

Σε ότι αφορά τους οργανισμούς, τα κονδύλια για επενδύσεις είναι μόνο 100 χιλ. ευρώ στο ΚΥΑΔΑ και 1,4 εκατ. ευρώ στον ΟΠΑΝΔΑ για το Σεράφειο Κολυμβητήριο.

Έργα για την αντιμετώπιση κοινωνικών προβλημάτων όπως, ξενώνες για αστέγους, νυχτερινά καταφύγια, κοινωνική κατοικία, ιατρική φροντίδα, βρεφονηπιακοί σταθμοί κ.λπ., δεν υπάρχουν. Η ανάγκη για επενδύσεις αντιμετωπίζεται μόνο θεωρητικά, καθώς τα έργα αναπλάσεων παραμένουν χωρίς κονδύλια ( Γουδή, Λαχανόκηποι, νέοι βρεφονηπιακοί σταθμοί, αποκατάσταση του ΚΑΠΑΨ, αξιοποίηση του οικοπέδου της ΔΕΗ στους Αμπελόκηπους, πλατεία επί των οδών Ξούθου - Μενάνδρου - Βερανζέρου κ.λπ.).

Χρηματοδότηση από ΕΣΠΑ

Η δημοτική αρχή αναφέρεται στη δυνατότητα μεγάλων έργων, που θα υπάρξουν μέσα από την εκπόνηση ενός Επιχειρησιακού Προγράμματος Κοινωνικής Ανασυγκρότησης «Αθήνα Ξανά», χρηματοδοτούμενου από το ΕΣΠΑ, ύψους 120 εκατ. Καταρχήν θεωρούμε ότι η χρηματοδότηση είναι αναγκαία όσο ποτέ άλλοτε για την πόλη και την κοινωνία. Παρόλα αυτά, θέλουμε να επισημάνουμε ότι δεν υπήρξε κάποια διαβούλευση σε αυτή την κατεύθυνση. Επίσης, η μέχρι σήμερα εικόνα του οργανισμού του Δήμου, με βάση όσα στοιχεία διαθέτουμε, μας δείχνει ότι, από το 2007 έως σήμερα, παρά τις μεγάλες εξαγγελίες για χρηματοδοτήσεις μέσω ευρωπαϊκών κονδυλίων, η απορροφητικότητα δεν ξεπέρασε τα 6 εκατ. ευρώ. Οι μέχρι τώρα προσπάθειες του Δήμου να αρθρώσει ένα εμπεριστατωμένο πρόγραμμα συνολικής παρέμβασης, υλοποιήσιμο και βιώσιμο, δεν καταλήγει σε σαφείς και τεκμηριωμένες κατευθύνσεις. Δεν θεωρούμε, λοιπόν, ότι είναι εφικτός ο προβαλλόμενος βαθμός απορρόφησης.

 

Ειδικότερες παρατηρήσεις

1. Δεν έχει εκπονηθεί ένα Ολοκληρωμένο Επιχειρησιακό Σχέδιο για τον Δήμο Αθηναίων, το οποίο να καλύπτει όλο το φάσμα παρεμβάσεων που μπορούν να χρηματοδοτηθούν από τα Ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά Ταμεία και τις Πρωτοβουλίες.

2. Υπάρχει σοβαρή καθυστέρηση και ανικανότητα στο να προχωρήσει το πρόγραμμα. Τον Ιούλιο του 2012 εκπονήθηκε το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Κοινωνικής Ανασυγκρότησης Δήμου Αθηναίων, για τη μεταφορά των πόρων από επιχειρησιακά προγράμματα. Μόνο στις 28.12.2011, ένα χρόνο μετά την ανάληψη καθηκόντων, η δημοτική αρχή παρουσίασε για πρώτη φορά στον πρωθυπουργό κ. Παπαδήμο πρόταση – σχέδιο για την κοινωνική ανασυγκρότηση και την αλληλεγγύη στην Αθήνα, με καινοτομικό στοιχείο την εφαρμογή διαδικασιών τύπου fast track για έργα κοινωνικού χαρακτήρα. Παρόλα αυτά, εδώ και ένα χρόνο, δεν υπάρχει απολύτως καμία πρόοδος.

3. Ήδη βαδίζουμε προς το τέλος της τρέχουσας προγραμματικής περιόδου του ΕΣΠΑ 2007–2013, και ακόμα βρισκόμαστε στο στάδιο του εντοπισμού των δυνατοτήτων, που προσφέρει το πρόγραμμα του «Αθήνα Ξανά». Η μέχρι σήμερα εικόνα είναι ότι το μοναδικό ενταγμένο έργο αφορά τις κακοποιημένες γυναίκες. Χωρίς να αποκλείεται η ύπαρξη κάποιων ώριμων τεχνικών έργων, έτοιμων προς ένταξη και υλοποίηση, το μεγαλύτερο μέρος αποτελείται από ανώριμα έργα και πιθανά μη υλοποιήσιμα μέσα στην προγραμματική περίοδο, έργα κυρίως κοινωνικής ωφέλειας που θα έπρεπε να έχουν την πρώτη προτεραιότητα.

4. Η απορροφητικότητα των κονδυλίων – πλην όλων των άλλων προβλημάτων – απαιτεί ανθρώπινο δυναμικό, που να μπορεί να στηρίξει την υλοποίηση των έργων. Το ερώτημα είναι πού θα βρεθεί αυτό το προσωπικό όταν ο Δήμος, όχι μόνο δεν μπορεί να προσλάβει αλλά συνεχώς μειώνει τους εργαζόμενους του.

5. Το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα βασίζεται σε μια ανάλυση δυνατοτήτων και ευκαιριών (SWOT, σελ. 14) με ουσιαστικές αδυναμίες και έλλειψη σοβαρής τεκμηρίωσης. Για παράδειγμα, προϋποθέτει ότι στο δήμο λειτουργούν ισχυρά άτυπα κοινωνικά δίκτυα, αγνοώντας την εθνική πρωτιά για το αντίθετο. Επίσης, σε όλα τα σημεία της ανάλυσης αναφέρει ως έλλειμμα την εφαρμογή δράσεων κατάρτισης (και άλλοι πόροι στα ΚΕΚ;) και καταδεικνύει γενικώς την ελλιπή συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων, χωρίς περαιτέρω αναφορές για το τι σημαίνει αυτό. Ακόμα, είναι χαρακτηριστικό το γεγονός, ότι αναφέρεται στην αδυναμία έγκαιρης προσαρμογής του ανθρώπινου δυναμικού στις μεταβαλλόμενες συνθήκες της αγοράς, κατηγορώντας ουσιαστικά τους άνεργους για την καλπάζουσα ανεργία!

6. Για άλλη μια φορά, βλέπουμε ως προτεραιότητα στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα (αναφέρεται σε ειδική ενότητα με διακριτό χρονοδιάγραμμα) την υλοποίηση προγραμμάτων κατάρτισης σε ΚΕΚ, θεωρώντας πιθανά – σύμφωνα και με τα παραπάνω – ότι το πρόβλημα της πόλης σήμερα είναι η έλλειψη κατάρτισης και όχι η καταβαράθρωση του οικονομικού και κοινωνικού της ιστού.

7. Όσον αφορά τη συμμετοχή του Δήμου και των φορέων του σε Τοπικές Δράσεις Κοινωνικής Ένταξης για Ευάλωτες Ομάδες – ΤΟΠΕΚΟ και Τοπικά Σχέδια για την Απασχόληση (ΤοπΣΑ), δεν είναι ευδιάκριτα τα κριτήρια επιλογής από πλευράς Δήμου

για τη συμμετοχή του σε προτάσεις, στις οποίες κλήθηκε να συμμετάσχει.

 

8. Τέλος, θα ήταν σκόπιμο να ζητηθεί μια εμπεριστατωμένη αναφορά σχετικά με την εξέλιξη της κοινοτικής πρωτοβουλίας JESSICA, που αφορά στην αστική ανάπλαση και βελτίωση υποδομών. Το γεγονός ότι απαιτείται ιδιωτική συνδρομή, δε δικαιολογεί τη ρητορεία περί έλλειψης πόρων. Ο Δήμος Αθηναίων θα έπρεπε να έχει τη δυνατότητα να προσελκύσει πόρους από την ιδιωτική πρωτοβουλία στο πλαίσιο μιας πειστικής, συνεκτικής και ολοκληρωμένης πολιτικής, που φαίνεται ότι δεν υπάρχει, παρά το γεγονός ότι στο Επιχειρησιακό Σχέδιο αναφέρεται ως «ευκαιρία» η δυνατότητα του Δήμου για «προώθηση της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης» (σελ.14).

 

4. Η Ανοιχτή Πόλη θα καταψηφίσει το τεχνικό πρόγραμμα και τον προϋπολογισμό, θα αντισταθεί στην υλοποίησή του και θα αγωνιστεί για να υπάρξει μια ευρύτερη αυτοδιοικητική και κοινωνική συμμαχία με τους εργαζόμενους του Δήμου και τους δημότες, για την υπεράσπιση της εργασίας και του κοινωνικού κράτους.

 

Ενέργειες Εγγράφων
  • Αποστολή
  • Εκτύπωση
  • Bookmarks
— Αρχειοθέτηση
ανακοινώσεις
Συνέντευξη του υποψηφίου δημάρχου Αθηναίων με την «Ανοιχτή Πόλη», Γαβριήλ Σακελλαρίδη στο Matrix24.gr και τον Γιώργο Μελιγγώνη 28/02/2014
Δήλωση του υποψήφιου δημάρχου Αθηναίων με την «Ανοιχτή Πόλη», Γαβριήλ Σακελλαρίδη μετά την ξενάγηση στην έκθεση του «Rethink Athens» 28/02/2014
Σημεία συνέντευξης του υποψηφίου δημάρχου Αθηναίων με την «Ανοιχτή Πόλη», Γαβριήλ Σακελλαρίδη στο VIMA FM και την εκπομπή των Ξενάκη – Αδαμόπουλου 27/02/2014
Δήλωση του υποψήφιου δήμαρχου Αθηναίων με την «Ανοιχτή Πόλη», Γαβριήλ Σακελλαρίδη σχετικά με τις δηλώσεις του κ. Καμίνη στην τηλεόραση του ΣΚΑΙ. 26/02/2014
Δήλωση του υποψήφιου δήμαρχου Αθηναίων με την Ανοιχτή Πόλη, Γαβριήλ Σακελλαρίδη σχετικά με τις δηλώσεις του υφυπουργού Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας, Νότη Μηταράκη για το πάρκο Ελληνικού 26/02/2014
Η Ανοιχτή Πόλη ενάντια στην ιδιωτικοποίηση της δημόσιας γης και του νερού 24/02/2014
Αποσπάσματα από τη συνέντευξη του υποψήφιου δήμαρχου με την «Ανοιχτή Πόλη» Γαβριήλ Σακελλαρίδη στην εκπομπή των Λυριτζή και Οικονόμου στο Σκάι Ραδιόφωνο 20/02/2014
Να προχωρήσει επιτέλους η δημιουργία χώρου πρασίνου στο οικόπεδο της ΔΕΗ στους Άνω Αμπελόκηπους 20/02/2014
Επίσκεψη του υποψηφίου δημάρχου Αθηναίων, Γαβριήλ Σακελλαρίδη στο Κοινωνικό Ιατρείο-Φαρμακείο Αλληλεγγύης Αθήνας 14/02/2014
Σημεία από τη συνέντευξη του υποψηφίου δημάρχου Αθηναίων με την "Ανοιχτή Πόλη", Γαβριήλ Σακελλαρίδη στον Real fm και τον Νίκο Χατζηνικολάου 14/02/2014
Περισσότερα...
 
map.png